Důvěra britských spotřebitelů v další vývoj ekonomiky v lednu klesla na nejnižší úroveň za 11 měsíců. Spotřebitele znepokojuje totiž přetrvávající vysoká inflace, a také vyhlídky na zvyšování úrokových sazeb. To naznačuje, že stoupající životní náklady zpomalí růst výdajů domácností. Ukázaly to v pátek předběžné údaje renomovaného institutu pro průzkum trhu GfK.
Nejnovější průzkum GfK odhalil, že index spotřebitelské důvěry ve Spojeném království se v lednu 2022 snížil na -19 bodů z -15 bodů v předchozím měsíci. Ekonomové přitom předpovídali, že se hodnota indexu v lednu nezmění a zůstane na úrovni -15 bodů.
Všech pět dílčích ukazatelů, ze kterých se sestavuje výsledný index důvěry, v lednu kleslo.
Konkrétně, ukazatel všeobecné osobní finanční situace se v lednu snížil na -6 z -5 bodů a subindex, který odráží vyhlídky v následujících 12 měsíců, klesl o 3 body na -2 body. Ukazatel ochoty domácností nakupovat se snížil na -10 z -6 bodů.
I hodnocení celkové ekonomické situace se zhoršilo. Ukazatel minulé situace v ekonomice přitom klesl v lednu na -47 z -39 bodů a výhled všeobecných ekonomických podmínek se snížil na -32 z -24 bodů.
Joe Staton, ředitel oddělení klientské strategie GfK upozornil, že spotřebitelům se zřejmě nezlepší nálada, ani když nejnovější vlna pandemie ustoupí a čísla o počtu infikovaných se zlepší. Domácnosti totiž nyní znepokojuje zvyšování životních nákladů, což podle něj ovlivní důvěru i v dalších měsících.